Gepubliceerd in: De ondernemer, informatieblad voor ondernemers in de regio Nijmegen. Februari 2001. *

Quo Vadis Communicatie is ontstaan op de klassieke wijze. Ondanks een dijk van baan als stafmanager bij een van de grotere internationale- en advieskantoren krijgt Cees van Doorn daar na drie jaar "kriebel in mijn buik en genoeg van mijn baas" en begint voor zichzelf.
Met enkele lucratieve opdrachten voor interim communicatie management in portefeuille, zet hij van huis uit niet alleen zijn nieuw opgerichte onderneming, maar ook nog eens twee nieuwe concepten op het gebied van bedrijfscommunicatie in de markt.

     Zelfstandig communicatiemanager Cees van Doorn ziet brood in 'externe coaching'

  'Meesters en gezellen,

  dat systeem missen we'

   
Het gildesysteem , waarin gezellen onder hoede van hun meesters in hun ambacht bekwaamd werden, is in de ogen van Cees van Doorn 'weggeautomatiseerd'. "Medewerkers missen door de hoge werkdruk de aandacht van hun managers die op hun beurt weer de aandacht van hun bazen missen. Er treedt verloop op, waardoor de werkdruk nog verder toeneemt en er nog minder aandacht aan mensen geschonken wordt. Zo ontstaat de vicieuze cirkel. Die kan doorbroken worden door externe coaching."

De ex-beroepsofficier uit Beuningen is ervan overtuigd "dat door begeleiding en aandacht voor persoonlijke groei en ontwikkeling 'de professional' beter kan presteren en langer uitdaging en voldoening zal vinden bij zijn werkgever."

Klankbordfunctie
Zoals veel 'managementtools' is ook coaching uit de Verenigde Staten komen overwaaien. "Vijf jaar geleden was het in de States nog bon en ton dat iedere manager zijn persoonlijke shrink oftewel psychiater had. Nu hebben ze daar allemaal hun persoonlijk coach. Iemand die een klankbordfunctie heeft, met raad en daad ondersteund en die vooral stimuleert, aanmoedigt en zijn 'gezel' de weg wijst", verteld Van Doorn.

"Coaching levert je als bedrijf ook geld op", weet de communicatieadviseur zeker. "Neem als voorbeeld een bedrijf waar honderd mensen werken. Bij een verloop van ongeveer tien procent kost het de onderneming zeker honderd-vijftigduizend gulden aan wervingskosten om tien nieuwe medewerkers binnen te loodsen. Als een deel van dat geld aan externe coaching wordt besteed, hou je zeker zes van de tien mensen binnen.
Het bedrijf verdient dan geld omdat verloop wordt voorkomen. Mensen en hun kennis blijven binnen, dus continuiteit lijdt er niet onder en het management heeft veel minder kopzorgen over personeelswerving en kan zich meer focussen op zijn eigenlijke managementtaken."

Exit onderzoek
Cees van Doorn staat zijn overtuiging met kille cijfers uit een exit onderzoek van een groot Nederlands bedrijf. "De top vijf van redenen van vertrek bij dit bedrijf zijn allemaal te zoeken in de aard van het werk en de algemene sfeer in combinatie met de werkdruk. Verloop heeft dus niet automatisch te maken met de hoogte van het salaris of de grootte van de auto, maar meer dan we denken met de bedrijfscultuur, begeleiding bij professionele ontwikkeling en hiėrarchische lijnen die sfeer bepalen. Het is dus zaak die sfeer te veranderen en dat kan met coaching, begeleiding van mensen, net zoals vroeger de leermeesters hun gezellen bijstonden." De coaching die Van Doorn door middel van zijn onderneming Quo Vadis Communicatie aanbiedt, is uiteraard helemaal op het vakgebied communicatie gericht. "Coaching is bij uitstek communicatie. Niet alleen klanten hebben Vitamine A van Aandacht nodig, medewerkers, van hoog tot laag, zitten we ook om te springen", zegt hij.

Effectiever communiceren
Zijn ervaring in de wereld van bedrijfscommunicatie -onder andere opgedaan bij grote werkgevers als de Koninklijke landmacht, Deloitte & Touche en het Bureau Krediet Registratie in Tiel- leert Cees van Doorn dat met name de middelgrote bedrijven met een geringe inspanning minstens tweemaal zo effectief zouden kunnen communiceren. Op die volgens hem bewezen veronderstelling is het tweede concept van Quo Vadis Communicatie gebaseerd.

Van Doorn: "Voor middelgrote bedrijven met tussen de twintig en honderdvijftig medewerkers, valt het vak communicatie en marketing veelal tussen wal en schip. Het is het verhaal van het servet en het tafellaken. Er wordt echt geen communicatiebeleid gevoerd, de directie doet het er een beetje bij of schakelt, in het gunstige geval, een bureau in."

Bloot leggen
De 'geringe inspanning' die volgens Van Doorn nodig is om in de door hem geschilderde situatie verbetering aan te brengen, bestaat uit het uitvoeren van een door hem ontwikkelde audit of, zoals de communicatiemanager het zelf noemt, een 'Minicheck' of een 'Maxicheck'.
"Zo'n check, bestaande uit een minder of meer uitgebreide vragenlijst, maakt heel eenvoudig de communicatiebehoefte inzichtelijk. Wat doet de onderneming aan communicatie, wat is het doel ervan, welke doelgroepen, welke middelen worden er effectief ingezet, zijn die wel effectief, wat kost het, dat soort inventariserende vragen. Ze leggen de onderneming bloot als het gaat om het wezen en het karakter van het bedrijf, zijn communicatie en zijn behoefte daaraan."
Cees van Doorn heeft van zijn 'Mini- en Maxicheck' een vastomlijnd product gemaakt, omdat hij ook weet dat ondernemers uit zijn op duidelijkheid. "Als ondernemers ergens een hekel aal hebben, is het wel aan adviezen met een open eind. Onderzoeken die steeds aanvulling behoeven. Adviseurs die steeds om meer komen vragen. Met mijn checks hebben ze die duidelijkheid. Voor een vast bedrag krijgen ze een rapport met concrete informatie en aanbevelingen die ze naar eigen wens en behoefte kunnen inzetten voor het voeren van communicatiebeleid."

Genieten van het uiticht op de Waaldijk bij Beuningen, een van de hobby's van Cees van Doorn.
Zo wilde hij wel op de foto. "Je moet niet altijd de gebaande paden willen bewandelen", zegt de startende ondernemer van Quo Vadis Communicatie.

Meer weten over coaching en communicatie? Neem dan hier direct contact met mij op.

 

 

 

* Deze publicatie is geoptimaliseerd voor het internet. Sommige elementen wijken af van de oorspronkelijke publicatie.